Pomaly sa rúca predstava, že Slovensko tvoria kamenné predajne. Už aj maličké obchody majú svoju digitálnu adresu – a ak vy ešte e-shop nemáte, určite už nad ním uvažujete. Ako to prebieha?

Založenie e-shopu od nápadu po prvý predaj
Založenie e-shopu od nápadu po prvý predaj (zdroj: unsplash.com)

Myšlienka

Alias podnikateľský plán. Ak máte dobré produkty, logistiku, pracovníkov – potrebujete už len, aby zákazníci váš sklad pravidelne vyprázdňovali. Funkčný a prehľadný e-shop však nikdy neznamená pasívny príjem, vždy je potrebné určité množstvo práce – a často skôr veľké množstvo práce. Nemálo e-shopov sú vlastne domácnosti, bez reálneho skladu, iba so zámerom, ktorý majiteľ považuje za dobrú príležitosť. Ozajstný e-shop však ponúka množstvo kategórií a položiek, nedá sa len tak jednoducho “posunúť” cez inzerát.

Technológia

Dajme tomu, že máte skvelo znejúci názov, zakúpenú doménu a hosting. Čo teraz? Teraz potrebujete platformu – systém, niekedy sa stretnete so skratkou CMS. Platform je veľa – ideálne je nesiahnuť po prvej možnosti zadarmo, lebo neskôr budete mať obmedzené možnosti. Pokytovateľov, čo ponúkajú systémy zdarma je veľa, ale neskôr zistíte, že platforma je technicky zastaraná, alebo sa za ňu platí docela dosť a nemáte všetko pod kontrolou. Na založenie e-shopu na mieru odporúčame postaviť si vlastný systém, ktorý máte 100% pod vlastnými krídlami – napríklad na systéme Magento.

Logistika

Kľúčové aspekty, ktoré zaujímajú zákazníka sú doprava a platba. Ľudí odstraší, ak nemajú na výber… alebo ak doprava trvá príliš dlho. Vysoká kvalita prepravných služieb našich zákazníkov rozmaznala – a ako majiteľ e-shopu máte na výber. Ak sa v e-shope nedá platiť všeobecne normálnou kreditnou kartou, zákazník môže nákup zrušiť. Znie to zvláštne, ale stále veľa shopov na Slovensku má problém s platobnými bránami.

Zákony

Musíte mať vyriešené Obchodné podmienky – v momente, keď príde prvá reklamácia, budete sa k tomu musieť rozumne postaviť. Tradičným rozhodnutím v živote bežného podnikateľa je, akú právnu formu zvoliť – živnosť vs. sročka. V obchod prípadoch je diametrálne odlišné účtovníctvo, odvody, ručenie, či uplatňovanie si položiek pri daniach.

Marketing

Kým sa nezačnete promovať, nikto sa o vás nedozvie. Prichádza na rad reklama. E-shopy vo väčšine prípade už ignorujú tradičné kanály (napríklad tlač alebo bilboardy), internet je skvelé miesto na propagáciu. Najrýchlejšia cesta k získaniu okamžitého predaja sú PPC systémy – zobrazovanie reklamy v internetovom vyhľadávaní alebo na partnerských stránkach. Sú aj iné spôsoby, jemnejšie, subtílnejšie, ako vystavovať web na očiach. V každom prípade, branding (budovanie značky) je vždy beh na dlhú trať.

Kto to celé postaví

Vytvoriť e-shop na vlastnú päsť dokážu len technicky zdatní ľudia, ktorí majú široké znalosti z viacerých oblastí a podľa všetkého aj veľa voľného času. Čiže málokto. Je možné mať aj e-shop na nájom – u zahraničného alebo domáceho poskytovateľa. Tieto e-shopy na kľúč majú spravidla obmedzené možnosti a nie všetko v nich dosiahnete. Nuž a nakoniec tu máme e-shopy na mieru. Na veľký e-shop potrebujete firmu ako wame.sk s programátormi, grafikmi, tvorcami obsahu. Na malý shop (áno, niektoré obchody sa krútia len okolo jedného alebo pár produktov) vám pomôže aj šikovný freelancer. Z praxe vieme, že ak si predstavujete, že niečo zaberie pár hodín, môžu z toho byť dni, týždne, mesiace… Pri tvorbe e-shopu treba trpezlivosť.

Komerčný článok