Keď sme sledovali americké filmy z osemdesiatych rokov, kde úradníci pracovali za stovkami stolov vo veľkých kanceláriách bez stien, vyzeralo to ako hudba veľmi ďalekej budúcnosti. Prešlo niekoľko desiatok rokov a tento koncept sa teší čoraz väčšej obľube aj u nás. Je to však skutočne dobrý priestor na prácu?

Open space alebo kancelárie? Pozreli sme sa na najväčšie výhody a nevýhody typov kancelárskych priestorov
(zdroj: unsplash.com)

Estetický, ale nepraktický

Aj v spomínaných amerických filmoch sa časom začalo pridelenie vlastnej kancelárie v open space považovať za úspech alebo povýšenie. Psychológovia sa zhodujú na tom, že koncepcia otvoreného priestoru bez priečok a súkromia nedáva zmysel. So všetkým začali v roku 1904 v New Yorku, kde bolo hlavnou pohnútkou na vytvorenie otvoreného priestoru estetické hľadisko a snaha vytvoriť veľký priestor podobný katedrále. Otvorený priestor má veľkú výhodu pre manažérov: máte svojich zamestnancov neustále pod drobnohľadom a kontrolou, pretože ich môžete počas celej ich pracovnej doby sledovať.

Rozhovory nemajú zmysel

Výskumy dokázali, že v otvorenom priestore sa znížila spokojnosť zamestnancov s prostredím, narástol stres, zhoršili sa vzťahy s kolegami aj výkon. To, čo malo byť pozitívom – možnosť porozprávať sa s kolegami kedykoľvek o nových nápadoch, sa vlastne stalo dvojsečnou zbraňou. Ak sa začne naraz medzi sebou rozprávať viac, než desať ľudí, jediné, čo získate, je neznesiteľný hluk. Človek sa na ruch dokáže sústrediť v dvadsaťminútových intervaloch, ale schopnosť koncentrácie rozbíja aj to, ak vedľa nás niekto listuje v knihe. Ďalším problémom je vyššia spomínaná kontrola, ktorá vedie k pocitu, že sa nemôžete rozprávať o ničom súkromnom, takže radšej ostanete pri nezmyselných small talkoch a rozhovoroch o počasí.

Víťaz nie je nikto

Najväčšími výhodami kancelárie sú určite súkromie a väčšia možnosť koncentrácie na prácu. Zamestnanci, ktorí pracovali celú svoju pracovnú kariéru v kancelárii, sa však sťažovali na nedostatok interakcie s kolegami. Tak alebo tak, ani jeden zo spôsobov rozdelenia pracovného priestoru nie je stopercentne správny. V malom office môže fungovať aj open space. Ak máte len pár zamestnancov, ktorí majú medzi sebou dobré vzťahy a vychádzajú spolu aj mimo pracoviska, je to vhodná forma vytvorenia im pracovného pohodlia. Ideálne je však vytvoriť priestor, kde sa môžu zamestnanci stretávať, ako napríklad relax zónu alebo kuchynku, a zároveň im poskytnúť súkromie vo vlastných kanceláriách, prípadne kanceláriách po dvoch-troch ľudí. Ukazuje sa tak, že aj v tomto prípade víťazí kompromis, než striktné riešenie.